top of page
  • Szerző képeDuna30

OLÁH GYÖRGY: Magyarország nem is áll olyan rosszul

Oláh György 1927. május 22-én született Budapesten. Középiskolai tanulmányait a budapesti Piarista Gimnáziumban végezte. Ezután a Budapesti Műszaki Egyetemen tanult kémiát, és 1949-ben doktorált. A következő években az egyetemen tanított. A szerves kémia érdekelte különösen. Az 50-es években publikálni kezdett, már első tanulmányai nemzetközi érdeklődést váltottak ki. Az 1956-os forradalom után családjával együtt elhagyta Magyarországot. Előbb Londonban élt, majd 1965-ben az Amerikai Egyesült Államokban, Clevelandban kapott munkát. 1991 óta a Los Angeles-i Loker Szénhidrogénkutató Intézet igazgatója volt. A Kémiai Nobel-díjat 1994-ben kapta meg. 2001-ben Corvin-lánc, 2002-ben Bolyai-díj kitüntetésben részesült. 2011-ben Széchenyi-nagydíjat kapott. Beverly Hills-i otthonában, 2017-ben hunyt el.

A Nobel-díjas vegyésszel Tótfalusi András beszélgetett.

[RÉSZLET]


- Hadd kérdezzem előbb picit a személyes pályájáról. A laikusoknak hogyan

lehetne elmondani néhány mondatban, mi vezetett addig a felfedezésig vagy kutatási

eredményig, amit aztán a Nobel-díjjal ismertek el?

- Erre nagyon nehéz válaszolni. Miért fest valaki? Miért ír valaki? Az emberben

van valami érdeklődés, van valami, engem a kémia érdekelt. Ez épp olyan, hogy nem

tudom megmondani, hogy miért estem szerelembe a feleségemmel sok-sok évvel

ezelőtt. Én szerelembe estem a kémiával. És engem ez nagyon érdekel, és még

most is érdekel, most is aktív vagyok, és ha a jóisten egészséget ad, és a feleségem

megengedi, én ezt folytatni akarom addig, ameddig ez örömet okoz, és ameddig

tudok valami újat csinálni.

- Tehát valahol a gimnáziumban dőlt el, hogy ez lesz a sorsa?

- Nem, nem is tudom, hogy a gimnáziumban, megmondom őszintén, amennyire

visszaemlékszem, engem nagyon érdekelt az irodalom, a történelem, de az én

generációm a háború után rájött arra, hogy meg is kell élni, és ezért körülnéztünk,

melyek azok a területek. Amikor én a kémiával egy kicsit megismerkedtem, akkor

szerelembe estem, ahogy mondtam, mert a kémiának az a nagy érdekessége, hogy

nagyon széles terület. /……………/

Az én területem a szénhidrogének, bár én mindig alapkutatást csináltam, de ha

alapkutatást csinál is az ember, ha eredményeket ér el, akkor jön az, hogy mit lehet

ezzel csinálni. /…………../

De ezek a szénhidrogének, például a benzin, az is szénhidrogén - keverék.

Sok ember azt mondja, ez piszkítja a levegőt, de azért nagyon kevéssel

találkoztam, aki nem akar autóba ülni. Mindenki azt mondja, más ne üljön annyit

autóba. Számomra az a megoldás, és én azt hiszem, hogy ez közel áll ahhoz, ami

történni fog: gyerekeink, unokáink, dédunokáink még mindig autóval fognak járni, és

lesz üzemanyag. Ezt az üzemanyagot, ha a természet már nem adja, mi fogjuk

csinálni. De remélhetőleg ezt úgy fogjuk készíteni, hogy tisztább, biztonságosabb

lesz, és egyensúlyba tudjuk hozni a természetvédelem problémáit a társadalom

szükségletével.

- Ha a magyar kutatók helyzetét nézzük, összehasonlítva éppenséggel az

Amerikában élőkkel, akkor tudjuk, sajnos, az anyagi háttérből következő

különbségeket. De vajon a világban elfoglalt helyünk arányos-e azzal, mint ami a

háttérben van?

-Egész életemben igyekeztem mindig a pozitívumokra nézni. Én is nagyon nehéz

körülmények közt nőttem fel, és kezdtem a pályám. Az élet túl rövid arra, hogy csak a

nehézségeket és a negatívumokat nézzük.

Azt tudnám mondani, a fiatal magyar kutatóknak különösképpen, hogy nem szabad

negatívnak lenni. A nehézségek dacára is azt kell nézni, hogy mik a lehetőségek, mik

a pozitívumok. S ez talán azt jelenti, hogy a kutatási területet jól kell megválasztani.

Ugyan nem lehet olyan területet választani, ahol nagyon nagy, költséges

berendezések kellenek, amik csak kevés országban vannak meg. De van nagyon

sok terület, a biológiától a szoftverkomputerig, gyógyszerkutatás, nagyon sok terület,

ahol bizony nem olyan költséges berendezésekkel is sok mindent el lehet érni.

Találkoztam sok magyar kutatóval, különösen fiatalokkal, akiknek a munkája

világszínvonalú. /…………./

- Teljesen természetes, hogy akcentus nélkül, ízes magyar nyelven

beszélgetünk, de nem minden külföldön élő magyar számára természetes ez.

Hogyan sikerült megtartania az anyanyelvét, és mit jelent a magyarság Önnek?

- Itt születtem, itt nőttem fel, itt kezdtem a pályámat, feleségem is magyar, mi

otthon magyarul beszélünk. Meg tudom azt érteni, ha valaki kint él hosszú ideig, és

mondjuk, sose beszél magyarul, mert ott házasodik, nehézség… Sőt egyesek azt

tartották, hogy magyarul beszélni, az nem olyan sikkes dolog. Én ezt sose értettem,

én mindig büszke voltam arra, hogy itt születtem, és az én területemen a

tudományban, hogy valakinek ilyen magyar akcentusa van, ez nem is hátrány.

1995. május 9.

6 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page